استاندارد چاپ چیست؟


 استاندارد چاپ چیست؟

8 بخش مهم در استاندارد چاپ

 

با پیشرفت صنعت چاپ، همه‌ی دنیا به این نتیجه رسیدند که برای این صنعت پرطرفدار باید استانداردهایی وجود داشته باشد. به‌همین دلیل بود که قوانین و خطوط مشخصی از طرف سازمان جهانی استاندارد تعیین شد. بر اساس استاندارد چاپ شما می‌توانید از کاری که تحویل گرفته‌اید؛ اطمینان حاصل کنید. معمولاً افراد متخصص بر اساس همین استانداردها پیش می‌روند؛ پس در مرحله‌ی دوم این استانداردها به‌ یاری شما می‌آیند تا متخصصان را از نامتخصصان جدا کنید. در این مقاله سعی بر این است که شما را با متداول‌ترین استانداردهای چاپ آشنا کنیم تا بتوانید از پس شناسایی یک کار چاپی استاندارد بربیایید. قبل از هر چیزی لازم است کمی درباره‌ی این استانداردها با شما صحبت کنیم.

 

کمی درباره‌ی استاندارد چاپ بدانید

دستورالعمل‌هایی گرافیکی که از سمت سازمان جهانی استاندارد تعیین شده است؛ در حوزه‌ی چاپ با عبارت استاندارد 12647 می‌شناسند. این عبارت در تمام دنیا اشاره به صنعت چاپ دارد. بااین‌حال ممکن است در بعضی کشورها قوانین 12647 کمی متفاوت باشد. به‌ این دلیل که جدا از سازمان جهانی، هر کشوری، سازمان استاندارد دارد. به‌عنوان مثال به استاندارد ملی کشور انگلستان، DIN می‌گویند. DIN هم مسئول پی‌ریزی برخی از استانداردها مثل استاندارد چاپ است. استاندارد ملی کشور ایران را ISIRI می‌نامند. طبیعتاً ما طبق همین استاندارد کار می‌کنیم و جلو خواهیم رفت.

 

ساختار کلی قوانین 12647 استاندارد چاپ

به‌طور کلی استاندارد 12647 از 8 بخش تشکیل شده است. اولین بخش، پارامترهای چاپ و روش‌های اندازه‌گیری نام دارد. همان‌طور که نام این بخش پیداست هدف این قسمت ارائه‌ی اندازه‌های استاندارد برای چاپ است. دومین بخش استاندارد چاپ به استانداردهای چاپ افست اختصاص پیدا می‌کند. می‌توانید حدس بزنید که این بخش دربردارنده‌ی تمام استانداردهای مربوط به چاپ خاصی مثل افست است. چاپ افست کلدست برای روزنامه نام بخش سوم است. از آن‌جایی‌که چاپ روزنامه‌، قسمتی مهم در صنعت چاپ به‌حساب می‌آید؛ استاندارد چاپ مخصوص به خودش را هم دارد.

بخش چهارم، چاپ گراور است. در ادامه و بخش پنجم به قوانین و استاندارد چاپ سیلک می‌رسیم. بخش ششم، قوانین و استاندارد چاپ فلکسو را شرح می‌دهد. بعد از استاندارهای این چاپ‌های خاص، نوبت به قوانین و استانداردهای پروسه‌ی تهیه‌ی پروف یا نمونه چاپ می‌رسد. در مرحله‌ی هشتم و آخر قوانین 12647 تصدیق پروسه‌ی چاپ را خواهیم دید. در ادامه با ما همراه باشید تا اندکی درباره‌ی هر یک از این قوانین استاندارد چاپ برای شما بگوییم.

 

پارامترهای چاپ و روش‌های اندازه‌گیری

در این قسمت از قوانین سازمان جهانی، تعدادی از پارامترهای اندازه‌گیری که هنگام جداسازی رنگ و در فرآیند چاپ نقش دارند؛ بررسی می‌شوند. از این قوانین بیشتر برای پرینت‌های رنگی و فرآیندهایی که با بیشتر از چهار رنگ درگیر هستند؛ استفاده می‌کنند. همچنین این قانون، در چاپ مواد مقوا و بسته‌بندی‌ها به چاپگرها کمک زیادی خواهد کرد. علاوه‌بر تمام این موارد، در مرحله‌ی خشک‌کردن هم قانون اول استاندارد چاپ دخالت دارد. در این مرحله نقش این قانون تعیین و تنظیم درجه‌ی حرارت برای چاپ بهتر است.

 

استانداردهای چاپ افست

قبل از این‌که با استانداردهای این چاپ آشنا شوید؛ بهتر است درباره‌ی این چاپ بیشتر بدانید. بیشتر کاتالوگ‌ها و بروشورهایی که در صنعت چاپ می‌بینید؛ با چاپ افست در ارتباط بوده‌اند. در این چاپ ابتدا نوشته‌ها بر سطح پلاستیکی یک استوانه حک می‌‌شوند و بعد با فشار این استوانه بر سطح مورد نظر، مطالب روی کاغذ یا دیگر سطوح به چاپ می‌رسند. چاپ افست، ریزه‌کاری و قوانین بسیاری دارد.

 از جمله این قوانین در استاندارد چاپ، اندازه‌ی کاغذی است که برای این کار در نظر می‌گیرید. در مرحله‌ی بعد رزولوشن مناسب چاپ افست اهمیت فراوانی دارد. مقدار این رزولوشن باید تعیین‌شده و مناسب کار شما باشد. انتخاب مد رنگ هم از دیگر قوانین استاندارد چاپ برای این نوع چاپ است. در کشورهای مختلف برای این نوع چاپ، کاغذی که استفاده می‌شود؛ مهم است. در قوانین و استانداردهای اورپا کاغذ گلاسه را نوع مناسبی برای چاپ افست، تعیین کرده‌اند.

 

چاپ افست کلدست برای روزنامه

برای چاپ روزنامه مدل‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود. یکی از این مدل‌ها چاپ افست کلدست است که در جهان بسیار معروف است. به‌همین دلیل بیشتر تمرکز استاندارد چاپ روی همین نوع چاپ روزنامه متمرکز شده است. این قوانین تنظیم شده‌اند تا با افزایش کیفیت روزنامه‌ها به درخشان‌شدن این نوع رسانه در بین رسانه‌های دیگر کمک زیادی کنند. در این قوانین هم نوع کاغذ و کیفیت کاغذ استفاده‌شده در چاپ اهمیت فراوانی دارد.

 

چاپ گراور

در قسمت چهارم استاندارد چاپ به چاپ گراور می‌رسیم. این نوع چاپ، یک روش چاپ قدیمی است که به چین برمی‌گردد. به‌مرور زمان، محبوبیت این نوع چاپ آن‌قدر زیاد شد که سازمان استانداردهای جهانی، قوانینی هم برای این چاپ تعیین کرد. در این قوانین و قراردادها روی قوانین چاپ رنگی گراور، اندازه‌ی رنگ‌ها و تفکیک آن‌ها از هم اشاره‌های زیادی می‌شود.

 

چاپ سیلک

بعد از چاپ گراور در استاندارد چاپ به چاپ سیلک می‌رسیم. این نوع چاپ در کارهای هنری استفاده‌ی فراوانی دارد. به‌ همین دلیل برای این چاپ هم قوانین زیادی در نظر گرفته شده است. در چاپ سیلک، اندازه‌ی جوهر و نوع جوهر استفاده‌شده بسیار پر اهمیت است. گاهی کمی تغییر در این اندازه‌ها تمام کار را از حالت استاندارد خارج می‌کند.

 

چاپ فلکسو

از آن‌جایی‌که این نوع چاپ در چاپ مجلات، کاتالوگ‌ها و حتی لیبل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ قوانین جهانی و استاندارد چاپ خاصی دارد. در این قسمت از استانداردهای جهانی، راهنمایی‌هایی در مورد تعریف نوع جوهر چاپ فلکسو و چاپ نقطه‌ای برای همه‌ی چاپگرها داده شده است.

 

پروسه تعیین پروف یا نمونه چاپ

قبل از این‌که نمونه چاپ به دست شما به‌عنوان مشتری برسد؛ باید پروف و نمونه‌ای از کار ببینید. این پروف به شما و خود چاپگر کمک می‌کند تا به نمونه‌ی دقیق و دلخواه خود برسید. سازمان استاندارد جهانی با توجه به اهمیت این موضوع، قوانین و استانداردهایی برای این مرحله از چاپ تعیین کرده است. با توجه به این قوانین، توصیه‌های لازم برای نمونه شبیه‌سازی ‌شده به متخصصان صنعت چاپ داده می‌شود. این توصیه‌ها، شامل مجموعه‌ای از داده‌ها و خصوصیات نمونه شبیه‌سازی ‌شده می‌شود.

 

تصدیق پروسه‌ی چاپ

بعد از اینکه پروژه‌ به چاپ رسید؛ باید مورد بررسی قرار بگیرد. تصدیق پروسه‌ی چاپ به مشتری اجازه‌ی بررسی اثر چاپ‌شده با نمونه‌ی دیجیتالی را می‌دهد. بر اساس این سند استاندارد چاپ، شما می‌توانید نمونه چاپ‌شده را با داده‌های دیجیتال انطباق دهید. البته این سند و محتوای قسمت آخر استانداردهای چاپ هنوز ناقص و در دست بررسی است. به‌احتمال زیاد در چند سال آینده باید شاهد تغییرات زیادی در پروسه‌ی چاپ و تصدیق آن باشیم.

 

شبکه‌ی چاپ و رعایت استانداردهای جهانی چاپ

در این متن، تمام تلاش ما بر این بود که به‌طور خلاصه به هر یک از قسمت‌های استاندارد 12647 اشاره کنیم. البته‌ که این استانداردها گسترده‌تر و بسیار جزئی‌تر هستند. تنها متخصصان این حوزه می‌توانند به تمام جزئیات این استانداردها تسلط کامل داشته باشند و همه را به مرحله‌ی سخت اجرا برسانند. وقتی با جایی کار می‌کنید که استاندارد چاپ را در اولویت قرار می‌دهد؛ دیگر نگرانی بابت هیچ یک از بخش‌های فرآیند چاپ نخواهید داشت. شبکه چاپ با داشتن متخصصان فوق‌العاده در این زمینه و با تسلط به تمام استانداردهای چاپ ایران و دنیا، پروژه‌ای دقیق و استاندارد به شما تحویل می‌دهد. وقتی با این شبکه‌ی گسترده در حوزه‌ی چاپ کار می‌کنید؛ خود شما متوجه استانداردهای رعایت‌شده در بطن کار خواهید شد. با خیالی آسوده کار را به شبکه‌ی چاپ بسپارید تا تنها بخشی از توانایی‌های این شبکه را در بهترین شکل ممکن ببینید.




2023-10-19 11:56:21

چاپ/قیمت_چاپ

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست