دی پی آی در طراحی


 دی پی آی در طراحی

چگونه دی پی آی در تبلیغات چاپی می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند؟

دی پی آی در طراحی تبلیغات کاغذی چه نقشی دارد؟

 

 

 

واژه DPI مخفف عبارت Dots Per Inch  است که معنای لغت به لغت آن  «نقطه در اینچ» می‌شود. در واقع به تعداد نقاط ایجاد‌شده در هر اینچ یک تصویر یا عکسی که  می‌گیرد، دی پی آی متغیر خواهد بود و به‌نوعی کیفیتی تصویر شما با توجه به دی پی آی سنجیده می‌شود. اگر در حوزه عکاسی ، گرافیک ، چاپ جعبه و بسته بندی، چاپ شاپینگ بگ و یا ست اداری و یا... کار می‌کنید و علاقه‌مند این موضوعات هستید،  اطلاعات بیشتر را در ادامه مقاله بخوانید.

 

دی پی آی چیست؟

وقتی نوبت به چاپ می‌رسد، درک dpi (نقطه در اینچ) ضروری است.  DPI می‌تواند کیفیت چاپ‌‌های شما و همچنین اندازه بزرگ یا کوچک‌بودن یک تصویر روی کاغذ یا مواد دیگر را تعیین کند، اما dpi دقیقا به چه معناست و چگونه محاسبه می‌شود؟ این مقاله راهنمای جامعی را ارائه می‌دهد تا به شما کمک کند که DPI چیست و نکاتی را برای انتخاب رزولوشن مناسب برای پروژه شما بیان می‌کند. 
واژه DPI یا همان «نقطه در اینچ» روشی برای اندازه‌گیری اصلی تصویر، وضوح و کیفیت آن است. DPI اندازه‌گیری نقاط در هر اینچ از تصویر چاپ شده یا مشاهده شده است. عکس‌ها دی پی آی‌های متغیری دارند و از  72 نقطه در اینچ شروع می‌شود و تا 300 نقطه در اینچ ادامه پیدا می‌کند. بهتر است تا شما به‌عنوان عکاس بالاترین وضوحی را که می‌توانید استفاده کنید، خریداری کنید. در واقع دی پی آی به تعداد نقاط جداگانه‌ای اشاره دارد که می‌تواند در یک خط در عرض یک اینچ قرار گیرد. 

هرچه DPI بالاتر باشد، جزئیات و وضوح بیشتری در یک تصویر وجود دارد. به‌عنوان مثال اگر دو تصویر با رزولوشن متفاوت دارید، یکی با رزولوشن 72 نقطه در اینچ و دیگری با رزولوشن 300 نقطه در اینچ، به دلیل افزایش سطح جزئیات، تصویر 300 نقطه در اینچ بسیار واضح‌تر از نمونه با وضوح پایین‌تر ظاهر می‌شود.در نظر داشته باشید که برعکس این حالت هم ممکن است. به این معنا که شما به‌عنوان گرافیست هم می‌توانید DPI را از 300 نقطه در اینچ به 72 نقطه در اینچ در هر نرم‌افزار رایج ویرایش تصویر مانند فتوشاپ تغییر دهید.

 

 

 

دی پی آی چه نقشی در صنعت چاپ دارد؟

امروزه رسانه‌های دیجیتال بیش از پیش مورد استفاده صنایع مختلف قرار می‌گیرد. در گذشته صنعت چاپ به متن‌های ساده خلاصه می‌شده است، اما اکنون داستان متفاوت شده است. تصویر، فیلم، رنگ، صدا و... از ابزارهای کمکی هستند که تبلیغات چاپی را موثرتر می‌کنند. از این رو هنر گرافیک به‌عنوان مکملی موثر با حوزه چاپ درهم آمیخته است، لذا آشنایی با  اصطلاحات گرافیک به شما کمک می‌کند تا در نهایت  طرحی بهتر را برای کسب‌وکار خود داشته باشید. شبکه چاپ با داشتن تیمی تخصصی در حوزه گرافیک می‌تواند انواع سفارشات چاپی و کاغذی شما را به شکلی که خودتان مد نظر دارید، طراحی کند و به شما تحویل شما دهد.
دی پی ای به‌‌عنوان اندازه‌گیری برای تبلیغات چاپی و همچنین رسانه‌های دیجیتالی مانند گرافیک وب یا دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. 

هنگامی‌که نوبت به چاپ می رسد، DPI بالاتر به معنای چاپ با کیفیت بهتر است؛ چراکه هر نقطه حاوی اطلاعات بیشتری در مورد رنگ و شکل است که منجر به شیب صاف‌تر و جزئیات واضح‌تر هنگام چاپ روی کاغذ یا مواد دیگر می‌شود. رسانه‌های دیجیتال همچنین از تصاویر با وضوح بالا بهره می‌برند، به این دلیل که در صفحه نمایش بسیار واضح‌تر از تصاویر با وضوح پایین به نظر می‌رسند.

 

 

 

چگونه DPI بر کیفیت تصویر تاثیر می‌گذارد؟

مقدار جزئیات موجود در یک تصویر به شدت به وضوح آن (که با پیکسل در هر اینچ اندازه‌گیری می‌شود) و همچنین اندازه آن (اندازه‌گیری‌شده با اینچ) بستگی دارد. تصاویر با وضوح بالاتر حاوی داده‌های بیشتری هستند که هنگام مشاهده از نزدیک یا بزرگنمایی دیجیتال به سطوح بیشتری از وضوح دست می‌یابند. 

با‌این‌حال طبیعی است که این افزایش جزئیات هزینه دارد؛ چراکه دانلود یا انتقال فایل‌های بزرگ‌تر از طریق شبکه‌ها در مقایسه با فایل‌های کوچک‌تر با وضوح پایین‌تر، زمان بیشتری می‌برد.  علاوه‌بر این، برخی از دستگاه‌های خروجی ممکن است از وضوح بسیار بالا پشتیبانی نکنند؛ بنابراین مهم است که قبل از انتخاب رزولوشن مورد نظر خود برای هر پروژه، مخاطب هدف خود را در نظر بگیرید.

 

تفاوت رزولوشن و دی پی آی چیست؟

اصلاحاتی مانند PPI و DPI معیارهایی هستند که برای تعیین تعداد پیکسل‌های موجود در یک اینچ استفاده می‌شوند. PPI مخفف Pixels Per Inch و DPI مخفف Dot Per Inch است و تفاوت ظریفی بین آن‌ها وجود دارد. پاسخ به سوال رزولوشن چیست، می‌تواند کمک کند تا تفاوت این دو بهتر درک شود. اصطلاح PPI تعداد پیکسل‌های نمایش داده شده در هر اینچ را اندازه می‌گیرد، در حالی که DPI چند نقطه فیزیکی همان پیکسل‌ها را هنگام چاپ روی کاغذ یا سایر سطوح مواد مانند پارچه یا بوم نشان می‌دهد. این تمایز به ویژه در هنگام کار با چاپ‌های با فرمت بزرگ اهمیت بسیاری پیدا می‌کند؛ چراکه حتی تغییرات کوچک می‌تواند به شدت بر کیفیت چاپ تاثیر بگذارد.  بهترین کار این است که همیشه از اندازه‌گیری‌های مناسب بسته به نوع دستگاه خروجی شما، استفاده کنید (به‌عنوان مثال چاپگر در مقابل مانیتور).

همان‌طور که اشاره شد، رزولوشن اندازه‌گیری میزان جزئیات یک تصویر است که معمولا با پیکسل در اینچ (PPI) یا نقطه در اینچ (DPI) بیان می‌شود.  هر چه رزولوشن بالاتر باشد، یک تصویر دارای جزئیات بیشتری خواهد بود.  ابعاد پیکسل به تعداد پیکسل‌هایی اشاره دارد که عرض و ارتفاع تصویر را تشکیل می‌دهند، به‌عنوان مثال یک عکس دیجیتال با ابعاد پیکسل 1000 در 1000 یک  میلیون پیکسل دارد.

 

 

چگونه DPI را باید محاسبه کرد؟

برای محاسبه DPI از PPI، PPI را بر 2.5 برای تصاویر رنگی یا 3 برای تصاویر سیاه و سفید تقسیم کنید. به‌عنوان مثال اگر یک عکس دیجیتال با وضوح 300 PPI دارید، DPI آن 120 خواهد بود.  این بدان معنی است که هر اینچ مربع در عکس شما حاوی 120 نقطه یا مربع اطلاعات رنگی است که روی کاغذ در اندازه کامل چاپ می‌شود.

 

انواع dip موجود برای تصاویر کدام‌اند؟

حداکثر اندازه قابل چاپ برای هر وضوح داده شده را می‌توان با تقسیم هر دو بُعد پیکسل بر وضوح خروجی مورد نظر (در این مورد DPI) محاسبه کرد.  به‌عنوان مثال اگر تصویری با ابعاد 2000 در 1500 پیکسل با وضوح خروجی دلخواه 300 نقطه در اینچ داشته باشید، می‌توان آن را با عرض 6 اینچ در طول 5 اینچ چاپ کرد. در ادامه به تعدادی از انواع dip اشاره می‌شود:

 

·       وضوح پایین (72 dpi)

اصطلاح 72 dpi پایین‌ترین کیفیت تصویر است و معمولا برای تصاویر وب یا سایر برنامه‌های دیجیتال استفاده می‌شود.  تصویری با کیفیت پایین  ایجاد می‌کند که هنگام چاپ، ظاهر خوبی نخواهد داشت.  به‌عنوان مثال یک عکس 8×10 اینچی با وضوح 72 نقطه در اینچ در مجموع دارای 576  در 720 پیکسل است که منجر به یک چاپ بسیار دانه دانه و بی‌کیفیت می‌شود.

 

·       وضوح متوسط ​​(150 dpi)

وضوح متوسط ​​اغلب برای چاپ عکس‌هایی روی چاپگرهای خانگی استاندارد یا برای مشاهده روی مانیتور کامپیوتر استفاده می‌شود. این تنظیم جزئیات کافی برای چاپ‌های مختلف مناسب به‌نظر می‌رسد، اما ممکن است در مقایسه با وضوح‌های بالاتر، کیفیت مطلوبی نداشته باشد. یک عکس 8×10 اینچی با وضوح 150 نقطه در اینچ دارای 1200 در 1500 پیکسل است که هنگام چاپ از اکثر چاپگرهای خانگی نتایج قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

 

·       وضوح بالا (300 dpi)

وضوح بالا به‌عنوان استاندارد صنعتی برای چاپ حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود و کیفیت برتر را با جزئیات بیشتر از وضوح کمتر ارائه می‌دهد. یک عکس 8×10 اینچی با رزولوشن 300 نقطه در اینچ دارای رزولوشن 2400 در 3000 پیکسل است که برای چاپ‌های باکیفیت با جزئیات واضح حتی در صورت بزرگ‌شدن بسیار زیاد، کافی خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که تنظیمات با وضوح بسیار بالا معمولا فقط در صورتی ضروری هستند که قصد دارید عکس‌های خود را به میزان قابل توجهی بزرگ کنید یا به چاپ‌های بسیار دقیق مانند پوسترها یا بیلبوردهای با فرمت بزرگ نیاز دارید. 

یک عکس 8 × 10 اینچی با وضوح 600dpi دارای 4800 در 6000 پیکسل است. در این حالت حتی زمانی که چندین بار بیشتر از اندازه اصلی خود بزرگ شده باشد، بدون از دست دادن جزئیات یا وضوح، چاپ‌های فوق‌العاده واضحی را تولید می‌کند.  کافی است تا به کارشناسان شبکه چاپ سفارش و نوع کاربرد محصول خود را اطلاع دهید تا بهتر از آنچه را که مدنظر دارید، برای شما به ارمغان آورد.

 

 

 

نکاتی برای انتخاب DPI مناسب برای پروژه شما

هنگام انتخاب DPI مناسب برای یک پروژه، مهم است که دستگاه یا چاپگر خروجی خود را در نظر بگیرید.  چاپگرها و دستگاه های مختلف به رزولوشن‌های متفاوتی نیاز دارند تا تصاویری با کیفیت تولید کنند. به‌عنوان مثال اگر در حال چاپ عکس روی یک چاپگر جوهرافشان هستید، به وضوح بالاتری نسبت به چاپگر لیزری نیاز دارید. درک الزامات دستگاه خروجی یا چاپگر شما می تواند به اطمینان حاصل شود که تصاویر شما هنگام چاپ بهترین ظاهر را دارند.

مهم است که قبل از انتخاب رزولوشن DPI، الزامات فرمت فایل پروژه خود را درک کنید. فرمت‌های مختلف فایل برای اندازه و وضوح تصویر نیازهای متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال برخی از پروژه‌های مبتنی‌بر وب، ممکن است به وضوح کمتری نیاز داشته باشند، درحالی‌که پروژه‌های چاپی ممکن است به وضوح بالاتر نیاز داشته باشند. دانستن نوع فرمت فایلی که نیاز دارید، می تواند به تعیین این‌که کدام رزولوشن DPI برای نیازهای پروژه شما مناسب است کمک کند.

در نهایت هنگام انتخاب رزولوشن DPI برای یک پروژه، دانستن مخاطبان هدف شما ضروری است. اگر برای مخاطبان مسن‌تر با فناوری‌های کمتر پیشرفته‌تر مانند گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها محتوا تولید می‌کنید، استفاده از رزولوشن‌های پایین‌تر ممکن است مناسب‌تر از استفاده از موارد بالاتر باشد، چراکه این دستگاه‌ها نمی‌توانند تصاویر با وضوح بالا را بدون کاهش کیفیت یا سرعت بارگذاری به‌خوبی نمایش دهند. از سوی دیگر، اگر مخاطبان جوان‌تری را با دسترسی به سرعت اینترنت سریع‌تر و فناوری بهتر هدف قرار می‌دهید، استفاده از کیفیت‌های بالاتر برای ارائه تصاویر واضح‌تری که از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مدرن انتظار دارند، سودمندتر خواهد بود.

 

شبکه چاپ؛ ارائه‌دهنده انواع خدمات چاپی و تبلیغاتی

DPI فاکتور مهمی است که باید هنگام چاپ تصاویر در نظر گرفت. این مسئله می‌تواند بر کیفیت تصویر چاپ شده شما تاثیر بگذارد. درک نحوه محاسبه DPI و رزولوشن‌های رایج مورد استفاده برای پروژه‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که چاپ‌های شما بهترین ظاهر را دارند. در این خصوص تیم حرفه‌ای شبکه چاپ با تجربه و تخصص خود به شما در انتخاب بهترین‌ها در تبلیغات چاپی کمک می‌کنند تا در ارتقای سطح تجاری شما نقش ایفا کنند. در صورت  داشتن هرگونه سوال یا سفارش کارشناسان شبکه چاپ پاسخ‌گوی شما خواهند بود.

 

سوالات متداول

 

  1. آیا DPI بالاتر به معنای کیفیت بهتر است؟

DPI مخفف نقطه در اینچ است و اندازه گیری وضوح تصویر است.  به طور کلی، DPI بالاتر به معنای جزئیات بیشتر در یک تصویر است، اما به کیفیت فایل اصلی نیز بستگی دارد.  یک تصویر با وضوح بالا با فشرده سازی با کیفیت پایین، حتی در DPI بالا، همچنان پیکسلی به نظر می رسد.  از طرف دیگر، یک تصویر با وضوح پایین تر با فشرده سازی خوب می تواند بهتر از تصویری با وضوح بالاتر که فشرده سازی ضعیفی داشته باشد بهتر به نظر برسد.  در نهایت، هنگام تعیین اینکه آیا DPI بالاتر به معنای کیفیت بهتر است یا خیر، باید هر دو عامل را در نظر گرفت.

 

  1. آیا شبکه چاپ درخصوص دی پی آی مخصوص هر تبلیغ چاپی کمک می‌کند؟

بله، مجموعه چاپ با داشتن تیم حرفه‌ای در طراحی و گرافیک دی پی آی مخصوص هر تبلیغ را به شما با قیمت مرتبطه ارائه خواهد کرد تا شما مطابق بودجه و نیاز تجاری خود بتوانید بهترین تصمیم را در این خصوص بگیرید.

 




2023-08-26 17:42:00

چاپ/ دی_پی_ای

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست