تاثیر فونت تبلیغاتی در طراحی و چاپ


 تاثیر فونت تبلیغاتی در طراحی و چاپ

چگونه می‌توان بهترین فونت تبلیغاتی را انتخاب کرد؟

 

 

 

شناخت فونت تبلیغاتی به شما به‌عنوان صاحبان برند یا هر نوع کسب‌وکاری کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید. به عبارت دیگر فونت همان طراحی حروف محسوب می‌شود. در ادامه بیشتر با این مقوله آشنا می‌شوید.

 

چرا فونت‌ها مهم هستند؟

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های چاپ، فونت است. در واقع بسیاری از برندها روی رنگ‌ها و سایر جنبه‌های طراحی گرافیکی تمرکز می‌کنند و طراحی حروف یا همان فونت را فراموش می‌کنند. تایپوگرافی بر احساس کلی یک برند تاثیر زیادی دارد و می‌تواند بر خوانایی، احساس، صدا و پیام برند شما تاثیر بگذارد. فونت خوب حالت و لحن پیام شما را تنظیم می‌کند. اگر بروشور، ساک دستی، جعبه و بسته بندی یا لیبل برای بازاریابی دارید که با فونت بد نوشته شده‌اند، برند شما در بازار نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

عواملی که باعث می‌شود تا یک فونت بد انتخاب شود، چیست؟

هر چقدر هم که شما در نوع کاغذ و کیفیت چاپ تلاش کنید، اما از جزییاتی مانند فونت غافل شوید، نمی‌توانید نتیجه مطلوب را کسب کنید. برای جلوگیری از این امر لازم است تا عوامل ایجاد فونت بد را بدانید. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

 

·       استفاده بیش‌ازحد از فونت

فونت‌های پیش فرض در برنامه‌های محبوب مانند Microsoft Word و Adobe suite ممکن است برای یک پروژه کلاسی کار کنند، اما برای یک برند یا شرکت در جهت بازاریابی بسیار ساده به‌نظر می‌رسند.

 

·       فونت‌های خسته‌کننده

برخی از فونت‌ها برجسته و متمایز نیستند. برای انتقال یک لحن و شخصیت خاص، انتخاب فونت مناسب بسیار مهم است و گاهی دستیابی به آن بسیار دشوار است، به همین دلیل است که بسیاری از برندها تایپوگراف‌های حرفه‌ای را انتخاب می‌کنند.

 

·       عدم تحقق هدف

فونت‌های مورد استفاده در کتاب‌های مصور و پوسترهای فیلم هم برای شرکت‌ها ایده‌آل نیستند؛ چراکه در کتاب‌ها بیشتر تمرکز بر خوانایی راحت برای حداکثر افراد است، درحالی‌که برای بازایابی شرکت‌ها این مسئله صدق نمی‌کند و کاملا برعکس است.

 

·       فاصله‌گذاری ضعیف

فاصله‌گذاری ضعیف نشانه تایپوگرافی بد است و نه‌تنها خوانایی را به خطر می‌اندازد، بلکه می‌تواند نام تجاری شما را نادرست و غیر حرفه‌ای جلوه دهد.

 

فونت‌ها نامناسب برای چاپ کدام‌اند؟

برای آن که بدانید چه عواملی باعث می‌شود تا فونتی برای چاپ تبلیغات کاغذی مناسب باشد یا نباشد، باید فونت‌های مختلف را با ذکر مثال مورد بررسی قرار دهید. در ادامه به برخی از فونت‌ها اشاره می‌شود که برای چاپ تبلیغاتی مناسب نیستند و علت نامناسب‌بودن آن‌ها بیان خواهد شد.

 

·       براش اسکریپت (Brush Script)

این نوع فونت یک فونت معمولی است که ظاهر دست‌نویس یک قلم موی جوهر را دارد. اگرچه ممکن است افراد نوستالژیک بیشتری جذب این فونت آشنا شوند، اما بیشتر آن را به‌عنوان یک فونت ساده، قدیمی و اغراق شده می‌شناسند؛ بنابراین در دنیای مدرن برای چاپ ای نوع از فونت جایگاهی نخواهد داشت.

 

·       آریال (Arial)

فونت آریال زمانی فونت پیش‌فرض مایکروسافت ورد بوده است، اما این شرکت در Office 2007 آن را با Calibri جایگزین کرد. این فونت برای مواد چاپی منتشرشده داخلی مناسب است، اما به دلیل استفاده بیش از حد از آن، Arial یک انتخاب تکراری برای برندسازی و مواد بازاریابی شرکت محسوب می‌شود.

 

·       تایمز نیو رومن (Times New Roman)

فونت 12 نقطه‌ای Times New Roman به‌نظر می‌رسد که فونت پیش فرض برای همه چیز باشد و در نتیجه به‌طور گسترده و بیش‌ازحد مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع از فونت مضراتی را دارد؛ چراکه فونت اجباری برای مقالات در تمام سطوح تحصیلی است که خاطرات بدی را برای بسیاری تداعی می‌کند. با این اوصاف بهتر است شما هم از استفاده آن در تبلیغات چاپی خود خودداری کنید.

 

·       کالیبری (Calibri)

 Calibri یک فونت بسیار رایج است و به‌عنوان فونت پیش فرض در مایکروسافت آفیس، می‌تواند مطالب چاپی شما را تنبل و آماتور نشان دهد.

 

·       کمیک سانس (Comic Sans)

 Comic Sans از سال 1994 وجود داشته است و از حروف چاپی کمیک الهام گرفته شده است. طراحان در سراسر جهان از این نوع فونت به دلیل خوانایی ضعیف آن متنفرند و ممکن است که اکثر مردم آن را خیلی جدی نگیرند، پس بهتر است تا شما هم آن را چندان جدی نگیرید.

 

·       گوتیک مسی (Copperplate Gothic)

گوتیک مسی الهام‌گرفته از کنده‌کاری‌های روم باستان و چاپ دوران ویکتوریا است. امروزه این یک فونت منسوخ به حساب می‌آید و ممکن است که مخاطب شما آن را خسته‌کننده و خواندن آن سخت بداند.

 

·       پاپیروس (Papyrus)

مردم تا حدی از پاپیروس استفاده کرده‌اند. ممکن است مخاطبان شما نسبت به مطالب بازاریابی چاپی شما با این فونت واکنش منفی نشان دهند. این فونت از قبل با MS Word بارگذاری شده بود و اکنون یکی از فونت‌هایی است که بیش از حد استفاده می‌شود. محتوای تبلیغاتی شما نیاز به اصالت دارد و این دلیل خوبی برای اجتناب از پاپیروس برای تبلیغات چاپی شما است.

 

·       تراجان پرو (Trajan Pro)

 Trajan Pro لزوما فونت بدی نیست، اما بیش از حد از آن استفاده می‌شود. از جلد کتاب تا پوستر فیلم، این فونت در همه جا ظاهر می‌شود. اگر به اصالت اهمیت می‌دهید، تراجان پرو می‌تواند فونت ضعیفی برای مواد چاپی شما محسوب شود.

 

·       کوریر (Courier)

این فونت برای فیلمنامه‌ها، کدها و اسناد متنی ایده‌آل است، اما وقتی نوبت به کار چاپی می‌رسد، حروف نامتناسب فونت آن را به انتخابی ضعیف تبدیل می‌کند.

 

·       خوشنویسی لوسیدا (Lucida Calligraphy)

درحالی‌که خوانایی یکی از دلایل خوشنویسی Lucida بود، اما فقط در چاپ در ابعاد کوچک بهترین کارکرد را دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید پیام تبلیغات خود را به سرعت منتقل کنید، از استفاده این نوع از فونت اجتناب کنید.

 

·       وردنا (Verdana)

Verdana   که در سال 1996 منتشر شد، به سرعت به یک جایگزین محبوب برای Arial تبدیل شد، اما حقیقت این است که برای چاپ، یکی از بدترین انتخاب‌ها میان فونت‌های موجود محسوب می‌شود.

 

چه عواملی یک فونت را برای چاپ مناسب می‌کند؟

انتخاب فونت می‌تواند برندسازی یا تبلیغاتی چاپی شما را شکست دهد؛ بنابراین از تابلوها و پست‌ها تا برچسب‌های درون فروشگاهی و محصولات، همه مواد چاپی برند شما به یک فونت عالی و منسجم نیاز دارند. بهترین فونت‌ها فراتر از مسئله  زیبایی شناسی هستند و احساسات، خلق‌وخو، حرفه‌ای‌بودن و شخصیت را بیان می‌کنند.

مخاطب شما باید فورا پیام آثار چاپ شده شما را دریافت کنند. فونت مناسب باید به گونه‌ای باشد که با رقابت سخت در هر صنعتی بتوانید مخاطب هدف خود را با فونتی زیبا و جذاب بدون به خطر انداختن خوانایی، مجذوب خود کنید.

هنگام انتخاب فونت برای چاپ، یکنواختی در حروف، اعداد و همه کاراکترها، تعادل خوب و هسته را در نظر بگیرید. از استفاده فونت قدیمی خودداری کنید و با فونت‌هایی مانند فونت‌های sans-serif ظاهری مدرن را به تبلیغات خود بدهید.

 

 

 

بهترین فونت فارسی برای طراحی چاپ کدام است؟

فونت فارسی مناسب تبلیغات باید دارای ویژگی‌هایی باشد که همه آن‌ها یک هدف مشترک ( جذب سریع و آسان مخاطب) را دنبال کند. در ادامه برخی از بهترین فونت‌ها برای پروژه‌های چاپی شما آورده شده است.

 

·       آوونیر (Avenir)

Avenir  یکی از معتبرترین و موثرترین فونت‌ها برای کارهای چاپی است و از سال 1988 وجود داشته است. فونت sans serif در برندسازی شرکتی محبوب است؛ چراکه  فونت آن بسیار خوانا است.

 

·       فوتورا (Futura)

Futura  دارای یک سبک هندسی تمیز است که آن را برای چاپ عالی می‌کند. از سبک طراحی آلمانی باهاوس وام گرفته شده است و شکل حروف باریک آن را آسان می کند. تایپ این نوع از فونت بسیار شیک است و مطلب چاپ شده را بسیار حرفه‌ای  قلمداد می‌کند؛ بنابراین برای مواد تبلیغاتی ایده‌آل است.

 

·       هلوتیکا (Helvetica)

Helvetica از سال 1957 وجود داشته است و یکی از رایج‌ترین فونت‌ها به حساب می‌آید. طراحی منحصربه‌فرد، این فونت را برای چاپ در جایی که به اطلاعات دقیق نیاز دارید، ایده‌آل می‌کند. هلوتیکا به‌عنوان فونت برای پوستر تبلیغاتی می‌تواند گزینه قابل قبولی باشد.

 

·       گاراموند (Garamond)

گاراموند به دلیل ظرافت و خوانایی، یک قلم رسا و شیوا و ایده‌آل برای مواد چاپی محسوب می‌شود.

 

·       تاهوما (Tahoma)

این فونت یکی دیگر از فونت‌‌های محبوب با سبک اومانیستی است که برای مایکروسافت توسعه یافته است. ظاهری مدرن دارد که به کار چاپی شما جلوه‌ای شیک می‌بخشد و همچنان کار تبلیغی شما را حرفه‌ای نشان می‌دهد. تاهوما می‌تواند یک فونت مناسب عنوان باشد.

 

·       سوئیس (Swiss)

تایپ‌فیس‌های سوئیسی با الهام‌گرفتن از سبک سوئیسی، تمیزی، خوانایی و عینی بودن را به رخ می‌کشند. طراحی شبکه‌ای این فونت باعث شده است تا خوانایی آن افزایش پیدا کند و آن را برای چاپ عالی کند.

 

·       کامبریا (Cambria)

 Cambria یک قلم ظریف است که به دلیل فاصله و تناسبات یکنواخت به‌راحتی در چاپ قابل خواندن است، به همین جهت است که فونت فارسی مناسب تبلیغات محسوب می‌شود.

 

·       دیدوت (Didot)

دیدوت یک فونت نئوکلاسیک است که با فشارعمودی، خطوط مو، کنتراست ضربه‌ای، آرمیچر متراکم و سری‌های صاف و بدون پرانتز مشخص می‌شود. این یکی از محبوب‌ترین تایپ‌فیس‌های چاپ و برندسازی برای مجلات، بیلبوردها و لوگوهای برند است - Giorgio Armani، Zara، Hilton، Dior، Yves Saint-Laurent و Guess همگی از این فونت استفاده می‌کنند.

 

·       گرجی (Georgia)

گرجی که در سال 1993 طراحی شد، حروف ظریفی دارد که به خوبی ظرافت را با خوانایی ترکیب می‌کند و آن را برای چاپ ایده‌آل می‌کند. این یک فونت سرگرم‎کننده و مدرن است که برای برندسازی شرکتی گزینه عالی است.

 

 

 

شبکه چاپ؛ ارائه‌دهنده انواع خدمات تبلیغات چاپی و کاغذی

برای انتخاب فونت تبلیغاتی مناسب برای پروژه چاپی خود عملکرد فکر، مخاطب هدف، خوانایی، ظاهر مدرن و شخصیت برند خود را انتخاب کنید. فونت‌های بد قدیمی، غیرحرفه‌ای به‌نظر می‌‍رسند و شخصیت برند شما را نادرست نشان می‌دهند. شبکه چاپ با داشتن تیم حرفه‌ای در حوزه گرافیک شما را در انتخاب فونت فارسی تبلیغاتی مناسب همراهی می‌کند. اکثر مواقع این گونه است که ایده‌های مختلف شرکت‌ها و برندها تا حدی قابل قبول است، اما زمانی که روی کاغذ پیاده می‌شود، ممکن است آن چیزی نباشد که مد نظر بوده است. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است تا از کارشناسان کار بلد و باتجربه کمک بگیرید تا نتیجه همان چیزی باشید که انتظار دارید.

 




2023-05-23 16:35:19

فونت/چاپ فونت/ فونت تبلیغاتی

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست