مزایای شناخت روانشناسی رنگ ها در تبلیغات


 مزایای شناخت روانشناسی رنگ ها در تبلیغات

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و تاثیر آن بر فروش محصولات

 

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات در ارتباط با متقاعدسازی مخاطب، یکی از جالب‌ترین  و بحث‌برانگیزترین جنبه‌های بازاریابی است. تئوری رنگ موضوعی پیچیده و ظریف است؛ اما روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی معمولا پرشور نشان داده می‌شود که مخاطب را به سوی خود جذب کند. در ادامه بیشتر با تاثیر رنگ بر تبلیغات آشنا خواهید شد.

 

روانشناسی رنگ‌ها بر چه موضوعی تمرکز دارد؟

روانشناسی رنگ مطالعه چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر ادراک و رفتار است. در بازاریابی و برندسازی، روانشناسی رنگ‌ ها در کسب و کار بر این مسئله تمرکز دارد که چگونه رنگ‌ها بر برداشت‌های مصرف‌کنندگان از یک برند تاثیر می‌گذارند و این‌که آیا آن‌ها مشتریان را متقاعد می‌کنند تا برندهای خاصی را در نظر بگیرند یا خیر. در مطالعه‌ای با عنوان «تاثیر رنگ بر بازاریابی» محققان دریافتند که تا 90درصد قضاوت‌های فوری درباره محصولات می‌تواند تنها بر اساس رنگ باشد.

آشنایی با اصول اولیه روانشناسی رنگ ها در بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بهترین طراحی را برای برند خود داشته باشید. در اینجا چند تداعی رنگ اساسی وجود دارد که بهتر است آن را برای تبلیغات خود در نظر بگیرید:

  • قرمز: هیجان، اشتیاق، خشم، خطر، اقدام، اضطراب، قدرت
  • نارنجی: بازیگوشی، صمیمیت، خلاقیت، گرمی، اشتیاق
  • زرد: شادی، خوش بینی، هشدار، شادی، اصالت
  • سبز: جوانی، نشاط، طبیعت، رشد
  • آبی: آرامش، ثبات، عمق، آرامش، اعتماد
  • بنفش: سلطنتی، تجمل، عاشقانه، درون‌نگری، آرامش

 

تاثیر رنگ‌ها در تبلیغات بر هر فرد چگونه نمود پیدا می‌کند؟

تلاش‌های بی‌شماری برای طبقه‌بندی نحوه واکنش افراد به رنگ‌های مختلف صورت گرفته است؛ اما حقیقت این است که تاثیر رنگ آن‌قدر به تجربیات شخصی وابسته است که نمی‌توان آن را به احساسات خاصی ترجمه کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که ترجیحات شخصی، تجربیات، تربیت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی از عواملی هستند که  روانشناسی رنگ ها در تبلیغات را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند؛ بنابراین این ایده که رنگ‌هایی مانند زرد یا بنفش می‌توانند نوعی احساسات فوق خاص را برانگیزند، تقریبا به اندازه خواندن استاندارد کف دست شما دقیق است. در مثالی دیگر نادرستی اظهارات گسترده‌ای مانند «سبز به معنای آرامش» را در نظر بگیرید. گاهی اوقات رنگ سبز برای برندسازی مسائل زیست محیطی استفاده می‌شود؛ اما در موارد دیگر برای برندسازی فضاهای مالی هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به‌طور کلی روانشناسی رنگ در طراحی می‌تواند آن‌قدر به تجربیات هر فرد وابسته شود که دیگر هر رنگ نماد و سمبل یک معنا یا حس نخواهد بود. به عبارت دیگر برای موثر واقع شدن روانشناسی رنگ ها در تبلیغات باید ایده تداعی کلیشه‌ای رنگ‌ها را به فراموشی سپرد و با نگاهی جدید به این موضوع پرداخت.

 

نحوه تصمیم‌گیری عملی در مورد رنگ در بازاریابی و برندسازی چیست؟

 

نکته اصلی در مورد انتخاب رنگ‌ها برای هر نوع کالا یا محصولی این است که هیچ دستورالعمل مشخصی برای انتخاب رنگ برای برند شما وجود ندارد. در واقع پاسخ به سوال «چه رنگ‌هایی برای برند من مناسب است؟»  همیشه «بستگی دارد» است. اگرچه این یک پاسخ خسته‌کننده است، اما حقیقت است. در نهایت روانشناسی رنگ ها در تبلیغات باید همان تصویری را از برند یا محصول شما ایجاد کند که شما انتظار آن را دارید. این که همه افراد بتوانند به این موضوع دست یابند که تصویر مورد نظر آن‌ها درست از آب درآید، بعید است و در واقع تخصص فراد متفاوت است؛ بنابراین کار را باید به کاردان سپرد. کارشناسان و گرفیست‌های مجموعه شبکه چاپ با سال‌ها تجربه می‌توانند شما را در این زمینه مشاوره رایگان دهند تا محصل نهایی شما بهترین باشد.

 

۳ دلیل اصلی تطابق و تناسب رنگ با محصول مورد نظر کدام است؟

وقتی نوبت به انتخاب رنگ «درست» می‌رسد، تحقیقات نشان داده است که پیش‌بینی واکنش مصرف‌کننده به تناسب رنگ بسیار مهم‌تر از خود رنگ است؛ بنابراین وقتی رنگ‌ها را برای بازاریابی و برندسازی خود در نظر می‌گیرید، از خود بپرسید (یا بهتر است بازخورد مشتریان را جمع‌آوری کنید): «آیا این رنگ برای چیزی که من می‌فروشم مناسب است؟» در ادامه با ۳ دلیل تناسب رنگ در محصولات مورد بررسی قرار گرفته می‌شود:

 

·       رنگ مناسب شخصیت برند شما را نشان می‌دهد

رنگ‌ها به دلیل تاثیر آن‌ها بر نحوه درک یک برند، به شدت بر قصد خرید تاثیر می‌گذارند. رنگ‌ها بر نحوه نگرش مشتریان به «شخصیت» برند مورد نظر موثر واقع می‌شوند. درحالی‌که رنگ‌های خاص به‌طور کلی با ویژگی‌های خاص همسو می‌شوند (مثلا قهوه‌ای با ناهمواری)، تقریبا هر مطالعه آکادمیک در مورد رنگ‌ها و برندسازی به شما می‌گوید که بسیار مهم‌ است که رنگ‌ها از شخصیتی که می‌خواهید به تصویر بکشید، حمایت کنند. پاسخ صحیح به سوال «می‌خواهم شخصیت برندم چگونه باشد و چگونه می‌توانم از رنگ برای انتقال آن شخصیت استفاده کنم؟» تاثیر رنگ بر تبلیغات را به حداکثر ممکن خواهد رساند. کارشناسان شبکه چاپ شما را برای رسیدن به پاسخ صحیح کمک می‌کنند تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.

 

·       رنگ مناسب برای مخاطب شما جذابیت دارد

یکی از جالب‌ترین بررسی‌های روانشناسی رنگ‌ها در تبلیغات در رابطه با جنسیت، تحقیقات محققی به نام هالوک در «تخصیص رنگ» است. داده‌های هالوک برخی ترجیحات واضح را در رنگ‌های خاص در بین جنسیت نشان می‌دهد.  با این حال توجه به این نکته مهم است که اکثر پاسخ‌دهندگان او از جوامع غربی بوده‌اند. به‌طور کلی محیط فرد و به خصوص ادراک فرهنگی نقش مهمی در تعیین تناسب رنگ برای جنسیت دارد که به نوبه خود می‌تواند بر ترجیحات رنگی فردی تاثیر بگذارد.
تحقیقات بیشتر در مورد ادراک رنگ و ترجیحات رنگ نشان می‌دهد که وقتی صحبت از سایه‌ها و رنگ‌ها می‌شود، مردان عموما رنگ‌های پررنگ را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که زنان رنگ‌های ملایم‌تر را دوست دارند. همچنین مردان بیشتر تمایل دارند تا سایه‌های رنگ‌ها را به‌عنوان پس زمینه  انتخاب کنند (رنگ‌هایی که مشکی اضافه شده است)، درحالی‌که زنان بیشتر پذیرای پس زمینه‌های روشن هستند (رنگ‌هایی که سفید اضافه شده است).

روانشناسی رنگ ها در برندینگ این امکان را به برندها می‌دهد که به راحتی بتوانند خارج از کلیشه‌های جنسیتی رنگ موردنظر خود را انتخاب کنند؛ چراکه «مناسب بودن» نباید آنقدر سفت و سخت باشد که خلاقیت شما را در حین طراحی یا استفاده از رنگ‌ها محدود کند. رنگ مناسب برند شما را متمایز می‌کند.

مطالعات بیشتر نشان داده است که مغز افراد مارک‌هایی را که فوری قابل تشخیص هستند، ترجیح می‌دهد. اهمیت روانشناسی رنگ در تبلیغات در اینجا است که نمود پیدا می‌کند و رنگ را به عنصر مهمی در ایجاد هویت برند تبدیل می‌کند. مقاله‌ای ژورنالی نشان می‌دهد که برای برندهای جدید مهم است که رنگ‌هایی را انتخاب کنند که متمایزشدن از بین رقبای ریشه‌دار را تضمین کند.

انتخاب رنگ مناسب می‌تواند به برجسته‌شدن برند شما کمک کند. اصل روان‌شناختی معروف به «اثر انزوا» را در نظر بگیرید، این اصل بیان می‌کند که رنگ‌های متمایز «مثل انگشت شست دردناک برجسته است». در چنین حالتی به احتمال زیاد رنگ آن برند تا حد زیادی به خاطر سپرده می‌شود.

 

·       رنگ مناسب نام مناسبی دارد

اگرچه رنگ‌های مختلف را می‌توان به روش‌های مختلف حس کرد، اما نام‌های توصیفی آن رنگ‌ها هم اهمیت دارد. بر اساس مطالعه‌ای، زمانی که از افراد خواسته می‌شد تا محصولاتی مانند لوازم آرایشی را با نام‌های رنگی متفاوت ارزیابی کنند، اغلب نام‌های فانتزی ترجیح داده می‌شد. به‌عنوان مثال با وجود این واقعیت که به افراد یک رنگ نشان داده شد، «موکا» به‌طور قابل توجهی دوست داشتنی‌تر از «قهوه ای» است.

تحقیقات تکمیلی نشان می‌دهد که همین اثر برای طیف گسترده‌ای از محصولات اعمال می‌شود. مصرف‌کنندگان رنگ‌هایی را که به طور دقیق نام‌گذاری شده‌اند، نسبت به رنگ‌هایی که به سادگی نام برده می‌شوند، برای چشم دلپذیرتر ارزیابی می‌شوند. در نهایت نشان داده شده است که نام‌ رنگ‌های غیر معمول و منحصربه‌فرد برای نوع کالا ترجیح داده می‌شوند.

آیا ترکیب رنگ‌ها راهی موثر در جذب مخاطب است؟

دو مطالعه روی ترکیب رنگ‌ها، یکی پاسخ زیبایی‌شناختی را بررسی می‌کند و دیگری به ترجیحات مصرف‌کننده توجه می‌کند، نشان می‌دهد که اکثریت مصرف‌کنندگان الگوهایی با رنگ‌های مشابه را ترجیح می‌دهند، اما هستند برخی از افراد که پالت‌هایی با رنگ برجسته بسیار متضاد را انتخاب کنند.

از نظر هماهنگی رنگ، این به معنای ایجاد یک ساختار بصری متشکل از رنگ‌های مشابه پایه و متضاد با رنگ‌های مکمل تاکیدی است. این مفهوم در بازاریابی هم نقش بسیاری دارد. راه دیگر این است که از رنگ‌های پس‌زمینه و پایه استفاده شود. اگر قرار است تضاد زیبا ایجاد کنید، الهام‌گرفتن از طبیعت در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد، همانند یک گل که رنگ سبز طبیعت به سادگی با محیط اطراف ترکیب می‌شود و در همین حال رنگ قرمز تضاد بصری شدیدی را ایجاد می‌کند و به‌نوعی رنگ مکمل سبز می‌شود.

 

شبکه چاپ؛ ارائه‌دهنده انواع خدمات چاپی و تبلیغاتی در ایران

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات به این معنی نیست که هر رنگ را نماد و نشان چیزی دانست، بلکه آشنایی با سلیقه مخاطب و شناخت انواع رنگ شما را در طراحی تبلیغات چاپی کمک بسیار خواهد کرد. شبکه چاپ با داشتن تیمی متخصص و مجرب در زمینه طراحی و چاپ می‌تواند شما را تا حد زیادی از سایر رقبای خود متمایز کند. اگر شما هم سعی دارید تا سطح تجاری خود را ارتقا بخشید و شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات مجازی را کافی نمی‌دانید، می‌توانید از تبلیغات چاپی همانند لیبل، کارت ویزیت، کاتالوگ و بروشور کمک بگیرید. تبلیغاتی که با پیشرفت تکنولوژی باز هم بیشتر از هر تبلیغ دیگری مورد اعتماد افراد است. شبکه چاپ با داشتن انواع کاغذ و برش‌ها قیمتی رقابتی، بدون واسطه و منصفانه را برای مشتریان خود در نظر گرفته است تا رضایت حداکثری آن‌ها را در پی داشته باشد.  اگر پس‌از خواندن این مقاله، سوال و پرسش یا سفارشی را داشتید، کارشناسان شبکه چاپ باافتخار پاسخ‌گوی شما خواهند بود.




2023-03-15 13:45:15

رنگ ها/ روانشناسی رنگ ها/ تبلیغات

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست