انواع کاغذ برای چاپ پوستر


 انواع کاغذ برای چاپ پوستر

انواع کاغذ برای چاپ پوستر

چاپ پوستر و هزینه های مرتبط با آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها کاغذ مناسب برای چاپ پوستر است. کاغذی که شما برای چاپ پوستر مورد استفاده قرار می دهید باید متناسب با بودجه و اهداف تبلیغاتی شما باشد. بعضی ها هستند که تبلیغات محیطی شان محدود به یک منطقه خاص می شود که طبیعتا از کاغذی برای چاپ پوستر استفاده می کنند که مرغوبیت بسیار بالایی داشته باشد، اما برای افرادی که قصد دارند مناطق متعدد و حتی شهرهای مختلف را تحت پوشش تبلیغات خود قرار دهند، منطقیست که کاغذی را برای چاپ پوستر در نظر بگیرند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

اما در نهایت جنس کاغذی که برای چاپ پوستر مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند مرتبط با سلیقه و خلاقیت شما باشد. به طور مثال بعضی از کاغذهایی که در ادامه آمده است، برای مصارفی همچون چاپ پوستر متعارف نیستند اما دیده شده که برخی از صاحبان کسب و کارها برای جلب توجه بیشتر، هزینه های سنگین را متقبل شده و از آن کاغذها برای چاپ پوستر استفاده می کنند.

برای آنکه با انواع کاغذ موجود در بازار آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ پوستر

در حال حاضر چندهزار نوع کاغذ در دنیا وجود دارد که از هرکدام برای مصارف گوناگون (از جمله چاپ پوستر) استفاده می کنند. اما در صنعت چاپ، این چندهزار کاغذ به چهار دسته تقسیم می شود:

  • کاغذهای بهداشتی
  • کاغذهای گرافیکی
  • مقواهای بسته بندی
  • کاغذهای صنعتی برای مصارف الکترونیکی

این تقسیم بندی به ما کمک می کند تا بهتر و کلی تر بتوانیم کاغذهایی که در صنعت و همچنین در چاپ پوستر مورد استفاده قرار می گیرند را شناسایی کنیم. در این میان کاغذهایی مثل انواع کاغذ تحریر که مصارف عمومی دارند، مورد توجه بیشتری قرار گرفته که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

تقسیم بندی انواع کاغذ بر چه اساسی صورت می گیرد؟

  • جنس
  • ضخامت
  • گرماژ

این 3 عامل نوع کاغذ را مشخص نموده و تعیین می کند که در چه مصارفی باید از آن ها استفاده کرد.

برای آنکه بدانید برای چاپ پوستر یا دیگر اهداف، از چه نوع کاغذی بهتر است استفاده کنید، شبکه چاپ را همراهی نمایید.

 

و اما یک سوال!

چه کاغذ هایی شرایط چاپ داشته و می توان برای چاپ پوستر از آن ها استفاده کرد؟

 

  • کاغذ غیر اسیدی: همانگونه که از اسمش پیداست، این نوع از کاغذ اسیدی بوده و پیاچ آن هفت یا بالاتر از هفت است. به دلیل طول عمر بالای این کاغذها، از آن ها بیشتر برای چاپ کتاب و نشریات استفاده می کنند. کاغذ غیر اسیدی برخلاف کاغذ اسیدی به مرور زمان زرد نمی شوند.

کاغذ غیر اسیدی چگونه تولید می شود؟

در وهله اول چوب به خمیر تبدیل می شود. خمیر به دست آمده به طور طبیعی اسیدی بوده و با خنثی کردن اسید آن، کاغذ غیر اسیدی به دست می آید.

برای چاپ پوستر مرسوم نیست که از این کاغذ استفاده نمایند.

  • کاغذ کارتریج: این نوع کاغذ نسبتا سخت بوده و از خمیر چوب با الیاف کوتاه برای ساخت آن استفاده می کنند. این کاغذ دارای انواع خشن، نیمه خشن، بدون پرداخت و با پرداخت بوده و گرماژ آن بین 60 تا 170 گرم است.

گرچه این امر نامتعارف است ولی اگر می خواهید پوسترتان ظاهر متفاوتی داشته باشد و جلوه خاصی به خودش بگیرد، می توانید از این کاغذ برای چاپ پوستر استفاده نمایید.

  • کاغذ روزنامه: کاغذ ارزان قیمتی که برای روزنامه ها و قبوض استفاده می گردد، ترکیبی از خمیر چوب و الیاف بازیافتی است. این کاغذها دارای ناخالصی بوده و به همین دلیل در مواجهه با نور رنگشان تغییر می کند. همچنین طول عمر این کاغذها کم بوده و احتمال پوسیدگیشان بالاست. گرماژ این کاغذها معمولا 50 گرم است.

این نوع کاغذ به هیچ وجه برای چاپ پوستر توصیه نمی شود.

  • کاغذ مکانیکی: این کاغذ نوع مرغوب شدهی کاغذ روزنامه است. به دلیل اضافه شدن درصدی خمیر شیمیایی، مقاومت آن افزایش پیدا می کند وگرنه عمده ساختار آن را خمیر چوب تشکیل می دهد. مواد شیمیایی سفید کننده ای که به کاغذ مکانیکی می زنند، به افزایش مرغوبیت آن کمک می کند.

از آن ها برای چاپ مجلات، چاپ پوستر ارزان قیمت، کاتالوگ و بروشور های مقرون به صرفه استفاده می کنند.

  • کاغذ شیمیایی: در ساختار کاغذ شیمیایی خمیر چوب به کار رفته که به کمک روش شیمیایی آن را تولید می نمایند. 90درصد آن را خمیر شیمیایی تشکیل داده که باعث شده از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد. از نظر استحکام و رنگ می توان نمره قابل قبولی به آن داد که به همین خاطر می شود از آن برای انواع کاغذ تحریر، مجله و فتوکپی استفاده نمود.

به دلیل بالا نبودن کیفیت چاپ های رنگی روی کاغذ شیمیایی، عموما از آن ها برای چاپ پوستر استفاده نمی کنند اما اگر قصد دارید ست اداری و سربرگ اداری تهیه نمایید، کاغذ شیمیایی گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

  • کاغذ پشت چسبدار: این کاغذ که پشت آن آغشته شده به چسب است، یک روکش سیلیکونی زرد یا سفید دارد که پس از چاپ از روی آن جدا شده تا قابلیت چسبندگی پیدا کند. این کاغذ ها در ابعاد 50 در 70 و در انواع مات و براق در بازار عرضه می شوند.

انواع کاغذ پشت چسبدار:

* یک رو براق

*اندود شده

* پرداخت شده

* بسیار صاف

* آهار خورده

بدیهیست که از این کاغذها برای چاپ پوستر استفاده نمی کنند، اما اگر می خواهید دست به ریسک زده و کار غیر متعارفی انجام دهید، می توانید رول این کاغذ را تهیه نموده و اقدام به چاپ پوستر پشت چسبدار کنید.

  • چاپ کاغذ کرافت: کرافت از خمیر چوب سولفاته تهیه می شود که به رنگ قهوه ای کمرنگ در بازار موجود بوده و مقاومت نسبتا خوبی دارد.

از آن عموما برای بسته بندی (خصوصا بسته بندی های رستورانی) و برگنوشته های هنری استفاده می شود. اما می توان برای چاپ پوستر هم از کاغذ کرافت استفاده نمود، چرا که پوسترتان جلوه فانتزی و زیبایی پیدا خواهد کرد.

  • کاغذ دفاتر حسابی: در دسته کاغذ تحریر قرار می گیرد که عموما به رنگ آبی روشن و بدون پوشش گلاسه است. گرماژ آن بین 80 تا 120 گرم است.

از کاغذ دفاتر حسابی هیچگاه برای چاپ پوستر استفاده نمی شود.

  • کاغذ گلاسه: بهترین کاغذ برای چاپ پوستر و چاپ طراحی ، کاغذ گلاسه است. پوشش آن از مواد معدنی و خاک چینی تشکیل شده که قابلیت چاپ رنگی با کیفیت بالای آن باعث شده که به آن کاغذ طراحی اطلاق گردد. کاغذ گلاسه در دو نوع مات و براق و در گرماژ بین 90 تا 300 گرم در بازار عرضه می گردد.

در ادامه پیرامون گلاسه و ویژگی های آن بیشتر صحبت می کنیم تا بدانید چرا برای چاپ پوستر، تاکید ما روی این کاغذ است!

  • کاغذ خودکپی (کاربن): این کاغذها به دلیل پوشش شیمیایی منحصر به فردی که دارند، می توانند رنگ های آبی و مشکی را با فشار آوردن روی سطح آن ها، به برگه زیرین انتقال دهند. برگه کاربن در فرم های چند لایهای یا چند نسخهای تولید می شود که کپسول های رنگی بسیار ریزی که در زیر نسخه اول این کاغذ تعبیه شده، عمل انتقال را انجام می دهد.

برگه کاربن یا NCR در گرماژ 40 تا 240گرمی تولید شده و به هیچ وجه برای چاپ پوستر مناسب نخواهد بود.

  • کاغذ چاپ مقوایی: مقوا معمولا از کاغذ بدون پوشش تهیه شده و از آن برای جلد کتاب، کاتالوگ و بسته بندی های کارتنی استفاده می کنند. برای ساخت مقوا های ضخیم تر، از لمینت کردن دو الی سه لایه مقوا استفاده می نمایند. گرماژ مقوا عموما از 150 گرم شروع می شود.

برای چاپ پوستر معمولا کسی از مقوا استفاده نمی کند.

  • مقوای پشت طوسی: از انواع مقواها محسوب می شود که یک طرف آن سفید و طرف دیگر آن طوسی است. از این مقواها برای چاپ جعبه و بسته بندی استفاده شده که در گرماژ های 200 تا 350 تولید می گردد.

از مقوای پشت طوسی همانند کاغذ مقوایی برای چاپ پوستر استفاده نخواهد شد.

  • مقوای پشت زرد یا کرم: همانند مقوای پشت طوسی بوده، با این تفاوت که یک طرف آن سفید و طرف دیگرش زرد است. از این مقوا برای جعبه داروها و لوازم بهداشتی استفاده می شود.

از این مقوا هم همانند سایر مقواها برای چاپ پوستر استفاده نمی شود.

  • کاغذ کروما: یک طرف این کاغذ دارای پوشش بسیار زیادی بوده که باعث شده ضخامت آن از کاغذ گلاسه بیشتر شود. از این کاغذ برای چاپ پوستر، چاپ لیبل و چاپ کتاب استفاده می کنند.
  • کاغذ انگلیسی با سطح نرم: کاغذی بدون پوشش بوده که از آن برای چاپ کارهای ترامه سیاه، سفید و رنگی استفاده می کنند. این کاغذ بخاطر سطح نرمی که دارد، امکان چاپ جزییات را فراهم می آورد.

اگر طرحی دارید که داراری جزییات ریز است، این کاغذ برایتان مناسب خواهد بود. همچنین مرسوم نیست که از این کاغذ برای چاپ پوستر استفاده کنند.

 انواع کاغذ برای چاپ پوستر

ویژگی های کاغذ گلاسه برای چاپ پوستر

 

تا به اینجا با 15 نوع کاغذ آشنا شدید. مسلما متوجه شدید که کدامیک برای چاپ پوستر مناسب تر خواهد بود. اما در این میان کدام کاغذ از تاکید بیشتری برای چاپ پوستر برخوردار بود؟

بله، دقیقا! کاغذ گلاسه!

برای آن که با کاغذ گلاسه بیشتر آشنا شده و متوجه شوید چرا برای چاپ پوستر مناسب است، این بخش را با دقت مطالعه فرمایید.

× برای پرداخت سطح کاغذ گلاسه، از نوردهای کلیندر استفاده می کنند.

× نورد کلیندر باعث براقی سطح کاغذ گلاسه می شود.

× از گلاسه برای چاپ های رنگی باکیفیت (مثل چاپ پوستر) و چاپ مجلات استفاده می کنند.

× برای تولید کاغذ گلاسه مقرون به صرفه، از ترکیب خمیر چوب یا الیاف بازیافتی استفاده می گردد.

× گلاسه مات با استفاده از پوشش مواد معدنی و خاک چینی ساخته می شود.

× گلاسه مات بهترین نوع کاغذ برای چاپ های رنگی و سیاه و سفید است.

 

در آخر...

 

پیرامون چه موضوعاتی صحبت کردیم؟

  • صنعت چاپ و چاپ پوستر
  • تقسیم بندی کاغذ
  • کاغذهای مناسب چاپ پوستر
  • ویژگی های کاغذ گلاسه برای چاپ پوستر

سعی کردیم در این مقاله پیرامون انواع کاغذی که در صنعت چاپ و به خصوص در چاپ پوستر مورد استفاده قرار می گیرد صحبت کرده و از موارد حاشیه ای مثل اسم انواع کاغذ رنگی بپرهیزیم. همچنین به شما توصیه می کنیم اگر قصد چاپ پوستر دارید، پیش از هرچیز به یک متخصص و کارشناس مراجعه کرده و صفر تا صد کار را جویا شوید. زیرا چاپ پوستر ریزه کاری هایی دارد که ممکن است در ابتدای کار از نگاهتان پنهان بماند. لذا پیشنهاد ما در اینجا متخصصین شبکه چاپ است.

شبکه چاپ همواره تلاش می‌کند که از بهترین طراحان و متخصصان برای آماده‌سازی محصولات چاپی استفاده کند. همکاری‌های موفقی که با بسیاری از برندهای معتبر طی بیش از 40 سال فعالیت خود برای تولید محصولات چاپی داشته، گواه تخصص و کیفیت بالای ارائه خدمات چاپ  است. چاپ افست و دیجیتال توسط افراد متخصص و با استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های به روز دنیا با بهترین کیفیت و قیمت صورت می‌گیرد. برای اطلاع از انواع خدمات و تعرفه تولید محصولات چاپی گوناگون و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

 

 

 

 انواع کاغذ برای چاپ پوستر



2022-11-20 10:01:19

انواع_کاغذ/ چاپ_پوستر/ قیمت_چاپ_پوستر/ چاپ_کاغذ

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست