تفاوت رنگ RGB و CMYK


 تفاوت rgb و cmyk

سیستم رنگ RGB و CMYK چه تفاوتی در چاپ دارند؟ و چه مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؟

بزرگترین اشتباهی که می‌توانید هنگام طراحی چیزی برای چاپ مرتکب شوید، این است که فرض کنید رنگ طرحتان دقیقا همان‌گونه که در صفحه رایانه به نظر می‌رسد، در کاغذ چاپ شود. در صورتی که این یک اشتباه بزرگ و هزینه‌بر است، اما مشکلی قابل حل است. برای اینکه متوجه شوید منشاء این اشتباه کجاست باید تفاوت بین رنگ‌های RGB و CMYK در چاپ را بدانید.

صاحبان چاپخانه، شرکت‌های تبلیغاتی و به طور کلی کسانی که در زمینه طراحی و چاپ فعالیت می‌کنند‌، می‌دانند که یکی از مهمترین نکاتی که هنگام طراحی و چاپ باید مدنظر قرار دهند، توجه به سیستم رنگ‌ها در چاپ است؛ زیرا بی توجهی به این موضوع نارضایتی مشتریان و بدنامی کسب‌وکار را به دنبال دارد. توجه به سیستم رنگ‌ها در چاپ باعث می‌شود تا آنچه که در صفحه نمایش خود می‌بینند با محصول چاپ شده تفاوتی نداشته باشد.

اگر شما هم هنگام سفارش چاپ با چنین مشکلی مواجه هستید و رنگ طرحتان در مانیتور با رنگ چاپ شده آن متفاوت است تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا از دلیل این تفاوت آگاه شوید و در سفارشات بعدی با رعایت نکات لازم بهترین تجربه چاپ را داشته باشید.

سیستم رنگ RGB و CMYK چیست؟ و چه تفاوتی در رنگبندی دارند؟

انتخاب رنگ برای طرح و چاپ یکی از موضوعاتی است که بسیاری از طراحان را دچار چالش می‌کند. پس از چاپ طرح روی کاغذ، طراحان با چالش تفاوت رنگ روی مانیتور و کاغذ می‌شوند؛ چالشی که علاوه بر بی‌کیفیت جلوه دادن کار طراح، مشکلاتی را نیز برای صاحبان کسب‌وکار و برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات آنان به وجود می‌آورد.

برای اجتناب از چنین مشکلاتی باید هنگام طراحی برای چاپ نکاتی را در نظر بگیرید. در اولین قدم بهتر است یک شرکت چاپ معتبر انتخاب کنید و نکاتی را در مورد موضوعات زیرا از آنها بپرسید:طراحی متناسب با پروژه

•نوع و چنس کاغذی که برای پروژه چاپی شما مناسب است

•اندازه کاغذ پروژه چاپی متناسب با ابزار تبلیغاتی

•استفاده از رنگ‌های متناسب با هویت برند

•·همخوانی رنگ در مانیتور و چاپ

پس از آنکه تصمیم به اجرای پروژه چاپی گرفتید یکی از مهمترین مسائلی که باید به آن توجه کنید سیستم رنگ در چاپ دیجیتال است. هنگامی که طرحی را برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی و سایت و ... طراحی می‌کنید، تقریبا هیچ مشکلی نخواهید داشت، چرا که صفحات شما می‌توانند طیف رنگی RGB را به درستی نمایش بدهند.

اما زمانی که می‌خواهید طرح مورد نظر را چاپ کنید و برای مواردی همچون کارت ویزیت، کاتالوگ، پوستر، تقویم رومیزی و... استفاده کنید، سیستم رنگی کاملا متفاوت است؛ زیرا اگر هنگام طراحی از حالت رنگ RGB استفاده کرده باشید، خروجی پروژه چاپی شما با چیزی که در مانیتور مشاهده می‌کردید، متفاوت خواهد بود.

مد رنگی RGB چیست؟ RGB از چه رنگ‌هایی تشکیل شده است؟

به بیان ساده، مد رنگ RGB متشکل از سه رنگ قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) است. اگر قصد دارید طرح را با هدف انتشار در ابزارهای دیجیتالی که از آنها نور ساطع می‌شود، مانند صفحه نمایش، تلویزیون، وب سایت، گوشی و... طراحی کنید، مد رنگ RGB مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از مد رنگ RGB در طراحی‌های مختص وب و دیجیتال باعث زنده و روح بخش‌تر شدن تصاویر می‌شود. در RGB تمام رنگ‌هایی که مشاهده می‌کنید از ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی در نمایشگرها و به صورت غیر فیزیکی و دیجیتال ساخته می‌شوند و بیشتر کاربرد آنها در نمایشگرهای خانگی و صنعتی است.

مد رنگی CMYK چیست؟ CMYK از چه رنگ‌هایی تشکیل شده است؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های RGB و CMYK در چاپ، ترکیب فیزیکی رنگ است. همان‌طور که اشاره کردیم در RGB رنگ‌ها به صورت غیر فیزیکی و دیجیتال ترکیب می‌شوند و در مانیتورها به نمایش در می‌آیند، در حالی که در CMYK ترکیب رنگ به صورت فیزیکی انجام می‌شود.

مد رنگ CMYK از چهار رنگ آبی فیروزه‌ای (Cyan)، قرمز (Magenta)، زرد (Yellow) و مشکی (Black) تشکیل شده است و به آن مدل رنگی چهار رنگ نیز گفته می‌شود. در صنعت چاپ این رنگ‌ها به صورت فیزیکی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و طرح نهایی روی کاغذ چاپ می‌شود.

رنگبندی CMYK برای مواقعی استفاده می‌شود که قصد دارید طرح را روی کاغذ چاپ کنید. در این صورت، دیگر تفاوتی میان رنگ طرحتان در صفحه نمایش و کاغذ مشاهده نمی‌شود.

حال که با رنگبندی‌های RGB و CMYK آشنا شدید بهتر است به تفاوت‌های این دو مد رنگی بپردازیم.

تفاوت RGB و CMYK در کاربردشان در چاپ

اولین تفاوت RGB و CMYK در چاپ این است که از رنگبندی RGB برای ابزارهای دیجیتالی استفاده می‌شود که از آنها نور ساطع می‌شود، در این مد رنگ برای اینکه رنگ‌ها در صفحات نمایش LED، LCD و... به درستی نشان داده شوند نیاز به نور است. به همین دلیل بهترین گزینه برای ترکیب رنگ در نمایشگرها، رنگبندی RGB است.

در حالی که، کاربرد رنگبندی CMYK در صنعت چاپ است. برای اینکه رضایت مشتریان را جلب کنید باید پروژه‌های چاپی خود را با مد رنگ CMYK انجام دهید. زمانی که قصد دارید طرحی را چاپ کنید، همچون چاپ پوستر، چاپ کاتالوگ، چاپ کارت ویزیت، چاپ بروشور و... باید طرحتان را با سیستم رنگبندی CMYK نهایی کنید تا رنگ طرح در مانیتور با خروجی پروژه چاپ یکی باشد.

تصاویری که با RGB تهیه می‌شوند پس از آنکه به چاپخانه ارسال و روی کاغذ پیاده می‌شوند، تفاوت بسیار زیادی با فایل اصلی خواهند داشت، زیرا فایل طراحی شده با RGB در مانیتور بسیار شفاف‌تر و درخشان‌تر از فایل چاپ شده خواهد بود. برای جلوگیری از این اختلاف رنگ و نارضایتی مشتریان، بهترین انتخاب برای رنگ‌آمیزی طرح‌های پروژه‌های چاپی، مد رنگ CMYK است.

رسالت شبکه چاپ نیز ایجاد بالاترین سطح رضایت در مشتریان است. از همین رو تمام پروژه‌های چاپی شما را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهد. برای مشاهده بخشی از نمونه کارهای چاپ شده کاتالوگ و بروشور کافی است به صفحات «چاپ کاتالوگ» و «چاپ بروشور» مراجعه کنید.

 تفاوت مد رنگی rgb و cmyk

تفاوت RGB و CMYK در چاپ بر اساس ماهیت

ماهیت ترکیب رنگ در RGB و CMYK تفاوت دیگر این دو مد رنگی است. رنگ‌های تولید شده توسط RGB به دلیل وجود نور، درخشان هستند؛ در حالی که رنگ‌های تولید شده توسط CMYK کاملا تفاوت دارند و مات و کدرتر هستند و شفافیت و درخشانی رنگ‌های RGB را ندارند.

مد رنگ CMYK قادر به ساخت رنگ مشکی نیست، به همین دلیل از همان ابتدا رنگ مشکی در این سیستم رنگی به عنوان رنگ کلیدی وجود دارد که با حرف K نشان داده می‌شود.

در RGB رنگ‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و اصطلاحا گفته می‌شود ماهیت ترکیب شوندگی یا جمع شوندگی دارند، اما در CMYK رنگ‌ها ترکیب نمی‌شوند و به صورت لایه لایه روی کاغذ چاپ می‌شوند. به این صورت که هنگامی که کاغذ در دستگاه چاپ قرار می‌گیرد ابتدا طرح با رنگ آبی فیروزه‌ای روی کاغذ چاپ می‌شود، سپس رنگ قرمز روی آن قرار می‌گیرد، پس از آن رنگ‌های زرد و مشکی روی کاغذ چاپ می‌شوند. اما در مد رنگ RGB رنگ‌ها از همان ابتدا با یکدیگر ترکیب می‌شوند و رنگ موردنظر را می‌سازند.

نکاتی که هنگام ارسال فایل به چاپخانه باید در نظر بگیرید

  • در اکثر مواقع فایل ارسالی به چاپخانه‌ها با رنگبندی RGB است که می‌تواند پس از چاپ نارضایتی شما را به دنبال داشته باشد؛ پس قبل از ارسال فایل از CMYK بودن سیستم رنگ فایل مطمئن شوید.
  • قبل از چاپ به صورت انبوه بهتر است برای جلوگیری از هرگونه خطایی، ابتدا چند نمونه از فایل را چاپ و خروجی را مشاهده کنید، سپس در صورت رضایت، چاپ را به صورت انبوه انجام دهید، و اگر از نمونه‌های چاپ شده رضایت نداشتید بهتر است در طراحی آنها تجدید نظر کنید تا چاپ دلخواهتان را تحویل بگیرید.

 

امیدواریم این مقاله مورد پسند شما بوده باشد. اگر شما هم تجربه ناخوشایندی از چاپ و مشکلات رنگبندی آن داشته‌اید، با ما در میان بگذارید.

 تفاوت بین رنگ های rgb و cmyk



2021-07-22 14:06:29

تفاوت rgb و cmyk | تفاوت مد رنگی rgb و cmyk | تفاوت بین رنگ های rgb و cmyk

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست